16 november 2017 kl 11:11

Sätt ihop ett bra mellanmål

Barn och ungdomar har ett stort näringsbehov och behöver äta mellanmål för att få i sig tillräckligt med energi och näringsämnen under en dag.

Vi har tillsammans med Brödinstitutet tagit fram en affisch som du kan sätta upp i skolan och ha som inspiration när du pratar med elever om vad ett bra mellanmål kan innehålla. Du beställer den enkelt via utbudet.se. 

Enligt Livsmedelsverket består ett bra mellanmål av tre pusselbitar:

  • frukt och grönsaker
  • mjölkprodukt (alternativt berikade livsmedel från växtriket, exempelvis havredryck)
  • bröd med pålägg och/eller flingor eller müsli. 

Macka + mjölk = ett bra mellanmål

Ett mellis ska alltså ge ett energitillskott, vara näringsrikt och lagom mättande. Det är ju meningen att man ska orka äta middag också. Just därför är kombinationen macka och mjölk helt perfekt – den har allt man kan önska sig av ett mellanmål!

Brödet är en källa till bland annat fullkorn, B-vitaminer, vitamin E, järn och antioxidanter.

Mjölken innehåller hela 18 av 22 näringsämnen som vi behöver få i oss varje dag, till exempel kalcium, vitamin D, vitamin B12 och riboflavin. Både bröd och mjölk är dessutom bra källor till kolhydrater (vår främsta energikälla) och protein (kroppens byggstenar).