08 februari 2016 kl 16:02

Kan mjölk minska risken för benskörhet?

Mjölk innehåller många av de näringsämnen, som kalcium, protein, fosfor, magnesium, zink och vitamin K, som tillsammans med fysisk aktivitet och vitamin D behövs för att bygga upp och bevara ett starkt skelett

Att motionera regelbundet och äta mat som innehåller kalcium och D-vitamin kan bidra till att minska risken för benskörhet. Mjölkprodukter innehåller mycket kalcium. Lätt- och mellanmjölk är berikad med D-vitamin.

Det är mycket viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium under uppväxten, särskilt före och under puberteten. Kroppens förmåga att lagra kalcium och lägga grunden till ett starkt skelett är då som störst.

Kroppen behåller denna förmåga till ungefär 25 års ålder. Sedan minskar benmassan gradvis. Därför är det viktigt att fortsätta äta tillräckligt med kalcium. Detta gäller särskilt kvinnor. 

I samband med klimakteriet urkalkas kvinnans skelett snabbare än mannens under ungefär fem år. Ett lågt intag av kalcium ökar risken för benskörhet senare i livet.

Livsmedelsverket skriver i sina kostråd att två till fem deciliter mjölk, fil eller yoghurt per dag gör att du får i dig tillräckligt med kalcium. Hur mycket du behöver äta beror på hur mycket du äter i övrigt av till exempel ost. Fem deciliter mjölk, fil eller yoghurt ger cirka 75 procent av rekommenderat intag av kalcium och cirka 23 procentav rekommenderat intag av vitamin D.

Foto: Ester Sorri