31 januari 2018 kl 12:01

Jag är vegetarian - vad behöver jag få i mig?

Fler och fler väljer att äta mer vegetariskt och för att variera maträtterna är det bra att äta vegetarisk kost emellanåt. 

Det finns olika varianter på vegetarisk kost. Traditionellt delas den vegetariska kosten in i olika grupper. Vegetarianer som förutom vegetabiliska produkter äter mjölk och mjölkprodukter äter så kallad lakto-vegetarisk mat. Vegetarianer som förutom vegetabilier äter både mjölk och ägg äter så kallad lakto-ovo-vegetarisk mat. En del äter enbart vegetabiliska produkter, det vill säga vegansk kost. De äter alltså ingen mat från djurriket. 

Ju fler livsmedel man utesluter i sin kost, desto viktigare är det att den mat man äter innehåller den näring man behöver. Med en väl sammansatt vegetarisk kost är det enkelt att få i sig tillräckligt med näring. 

Enligt Livsmedelsverket finns det några livsmedelsgrupper som är särskilt viktiga i den vegetariska kosten:

  • Baljväxter: innehåller bland annat järn, zink och protein.
  • Fullkornsprodukter: innehåller mer mineraler och vitaminer än produkter gjorda på vitt mjöl.
  • Grönsaker, rotfrukter, frukt och bär: innehåller bland annat vitamin C som hjälper kroppen att ta upp järn i den vegetariska maten.
  • Lättmjölk och magra mejeriprodukter: bidrar bland annat med kalcium, selen, riboflavin, vitamin B12, vitamin D och protein. Om man istället för lättmjölk väljer vegetabilisk dryck är det viktigt att den är berikad med just kalcium, selen, riboflavin, vitamin B12 och vitamin D.
  • Rapsolja och rapsoljebaserade matfetter, eftersom det ger energi och en del omega-3-fett, som inte finns i så mycket vegetarisk mat.

De som inte äter animaliska livsmedel alls behöver få vitamin B12 och vitamin D i form av tillskott och/eller berikade produkter.